Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy im. Zofii Sękowskiej w Radzyniu Podlaskim w roku 2022 zakupił różnorodne nowoczesne pomoce dydaktyczne z zakresu technologii wydruku 3D, robotyki, nauki programowania, wyposażenia technicznego oraz audio-wideo. Zakup pomocy odbył się dzięki wsparciu rządowego programu realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem tego programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Od roku szkolnego 2022/2023 uczniowie ośrodka mają możliwość wykorzystywać zakupiony sprzęt podczas różnorodnych zajęć lekcyjnych jak również podczas zajęć wychowawczych co znacznie wpływa na budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).


Realizacja zajęć z wykorzystaniem zakupionych
pomocy dydaktycznych

Wrzesień 2022

Pierwszy miesiąc nauki w bieżącym roku szkolnym to pierwszy miesiąc realizacji zajęć w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości. Podczas zajęć świetlicowych uczniowie klasy 3 zamienili się w konstruktorów pojazdów z wykorzystaniem edukacyjnych klocków konstrukcyjnych K’NEX zakupionych z otrzymanej dotacji. Uczniowie budowali modele pojazdów 3D i przy okazji poznali sposoby napędów tych pojazdów. Na koniec zostały przeprowadzone małe zawody, które miały pokazać najlepszy napęd z pojazdów zbudowanych przez uczniów.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Październik 2022

W miesiącu październiku w klasie VI przeprowadzono zajęcia edukacyjne z przedmiotu technika
 z użyciem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.
Tematem lekcji było „Wykorzystanie w pracy twórczej drewna i materiałów drewnopochodnych
z recyklingu”. Uczniowie przy użyciu pirografów ozdabiali drewniane ramy i tabliczki wizytówkowe według własnych pomysłów. Wypalone wzory uzupełniali farbą kredową i zabezpieczali lakierem. Istotą zajęć było promowanie ekologii,  rozwijanie kreatywnego myślenia oraz twórczości  technicznej z wykorzystaniem materiałów z odzysku.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Listopad 2022

Listopadowe zajęcia w edukacji wczesnoszkolnej uatrakcyjniały pomoce dydaktyczne pozyskane w ramach „Laboratoriów Przyszłości. Rozwijając swoje kompetencje związane z kodowaniem, uczniowie wykorzystali matę do kodowania, kolorowe kartoniki oraz niezwykłą książkę pt. Obrazki w rymowankach ukryte, autorstwa A. Świć. Zawarte w niej rymowane wierszyki- instrukcje pozwoliły dzieciom ułożyć kolorowe wzory. Wykonanie takich zadań wymagało od uczniów ogromnego skupienia uwagi i umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Grudzień 2022

Z pomocą narzędzi otrzymanych dzięki projektowi „Laboratoria przyszłości” uczniowie OET III Szkoły Przysposabiającej do Pracy wykonywali doniczki z drewna w celu wykorzystania do posadzenia ziół oraz roślin ozdobnych. Podczas tych zajęć uczniowie rozwijali umiejętności manualne oraz posługiwania się narzędziami technicznymi.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Luty 2023

Uczniowie klasy II-III SP podczas zajęć edukacji polonistycznej wykorzystali Genibota pozyskanego w ramach projektu Laboratoria przyszłości. Lekcja ortografii dotyczyła pisowni wyrazów z „rz” i ” ż”. Robot został zaprogramowany przez uczniów za pomocą specjalnych kart do programowania tak, aby dojechać do wyznaczonego celu zbierając wyrazy z literą ” ż”.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Marzec 2023

W miesiącu marcu podczas zajęć z informatyki uczniowie szkoły podstawowej mieli okazję wykorzystać robota MbotRanger, który został zakupiony dzięki rządowemu programowi #LaboratoriaPrzyszłości. Uczniowie poznali jego budowę, rodzaje czujników, zasady konstruowania oraz sterowania. Jednym z zadań, jakie mieli wykonać było połączenie robota z klockami Lego i stworzyć pojazd „spychacz”, a następnie pokierować nim tak, aby umieścić kostkę w odpowiednie miejsce. Zajęcia były bardzo ciekawe i cieszyły się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony uczniów.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Kwiecień 2023

W kwietniu uczniowie klasy II-III SP rozwijali swoją wiedzę o środowisku społeczno- przyrodniczym. Tematem zajęć były bogactwa naturalne, a więc skarby, jakie kryje Ziemia. W czasie zajęć wykorzystano matę edukacyjną” Kodowanie na dywanie”, która uatrakcyjniła zajęcia oraz proces nauki czytania. Zadaniem uczniów było odkodowanie wyrazów zaszyfrowanych wcześniej na kartkach, wykorzystując do tego krążki humanistyczne, które wraz z matą zakupiono w ramach Laboratoriów Przyszłości.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Maj 2023

W miesiącu maju uczniowie klasy 5 mieli możliwość poszerzyć swoją wiedzę informatyczną i poznać w jaki sposób tworzy się animację poklatkową. W tym celu wykorzystano wyposażenie, które zostało zakupione z programu „Laboratoria przyszłości”, tj. aparat fotograficzny wraz ze statywem. Uczniowie podczas zajęć obsługiwali aparat fotograficzny, ustawiali kadry, przenosili pliki z aparatu na komputer oraz poznali narzędzia do tworzenia filmów dostępne na platformie Google. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem i aktywnością uczniów i na pewno będą powtarzane w przyszłym roku szkolnym.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Czerwiec 2023

Na czerwcowych lekcjach informatyki, w klasie 6 po raz kolejny odbyły się zajęcia z robotyki w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Zadaniem uczniów było skonstruowanie przy pomocy klocków LEGO ramię robota, w którym można było umieścić marker do pisania. Po wykonaniu tego zadania uczniowie ćwiczyli sterowanie robota w ograniczonym obszarze, wykonując przy tym rysunki. Zadanie nie było łatwe, ale uczniowie byli bardzo zaangażowani.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosciLaboratoria Przyszłości


Grudzień 2023

Nasza szkoła w dalszym ciągu realizuje rządowy program „Laboratoria przyszłości”, dzięki któremu zakupiono wiele pomocy dydaktycznych. Wśród tych pomocy znajdują się kolby do pirografii, które uczniowie klasy 4 i 5a wykorzystywali podczas zajęć rozwijających zainteresowania. Uczniowie wykonywali ozdoby świąteczne wypalając wybrane wzory na elementach drewnianych.

#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosci


Styczeń 2024

W styczniu uczniowie klas I-III SP brali udział w kolejnych zajęciach w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Uczniowie klasy I po raz pierwszy mieli kontakt z robotem MBot. Poznali jego budowę oraz wykonywali określone zadania związane z nauką sterowania-programowania robota. Natomiast uczniowie klasy III SP wykorzystując matę do kodowania oraz kolorowe kubeczki, poznali pojęcie osi symetrii. Układając kubeczki wg współrzędnych podanych przez nauczyciela na jednej połowie maty, starali się następnie odwzorować ułożony wzór na drugiej połowie(lustrzane odbicie).

#laboratoriaprzyszłości#laboratoria#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosci


Marzec 2024

Na początku marca w klasach ósmych odbyły się kolejne zajęcia z robotyki w ramach realizacji rządowego programu „Laboratoria przyszłości”. Uczniowie poznali na czym polega programowanie robota przez rozwiązywanie zadań, w których musieli odpowiednio ułożyć kod programu, tak aby robot pokonał tor przeszkód. Jednocześnie uczniowie poznali rodzaje czujników i ich sposoby ustawienia w programie oraz co to jest mikrokontroler.

#laboratoriaprzyszłości#laboratoria#LaboratoriaPrzyszłości#LaboratoriaPrzyszlosci


Marzec 2024

18 marca uczniowie klasy 6, 7 i 8 mieli możliwość poznać specyfikę pracy współczesnego zawodu jakim jest „Youtuber”. Oprócz przybliżenia charakterystyki zawodu, uczniowie poznali podstawowe oprogramowanie jakie może być wykorzystywane do nagrań i obróbki filmów oraz mieli możliwość przeprowadzenia nagrań wideo wykorzystując do tego sprzęt szkolny zakupiony w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

#laboratoriaprzyszłości#laboratoriaprzyszlosci